Zpět na výpis

Představení nového rámu Cannondale CAAD 10

Představení nového rámu Cannondale CAAD 10

Představení nového rámu Cannondale CAAD 10

 

Duralová silnička lehčí než karbonová? Cannondale pro rok 2011 vytvořil unikátní silniční kolo CAAD 10. Duralový rám váží ve velikosti 56 pouhých 1150 gramů. Pojďme se blíže podívat na toto zajímavé kolo.

 

  • Duralová silnička lehčí než karbonová?

Cannondale pro rok 2011 vytvořil unikátní silniční kolo CAAD 10. Duralový rám váží ve velikosti 56 pouhých 1150 gramů. Pojďme se blíže podívat na toto zajímavé kolo.

I přes to, že karbonová kola jsou již v současné době běžným zbožím, jejich nevýhodou vždy bude vyšší pořizovací cena. Vývoj tak neustává ani u tradičních materiálů, jako jsou například duralové směsi. Jelikož poptávka po superlehkých strojích ze strany závodních jezdců, i těch méně zámožných neutichá, značka Cannondale, která je pověstná svou zálibou v trhání hmotnostních rekordů, tak reaguje uvedením na trh nového silničního modelu CAAD 10. Cannondale se povedlo uvést do sériové výroby nejlehčí duralový silniční rám na světě, který je zároveň lehčí než většina karbonových rámů jejích konkurentů.

  • Ještě bylo kde ubírat

Rám velikosti 56 centimetrů váží pouhých 1150 gramů, což je pro zajímavost o 200 gramů méně, než měla předchozí verze CAAD 9. Celé kolo v sadě Shimano Dura Ace tak váží pouhých 7,2 kilo. Pro srovnání, nejnižší přípustná váha závodního kola dle regulí Mezinárodní cyklistické unie je 6,8 kg.

Každá trubka rámu byla podrobena revizi a využily se i zkušenosti Cannondale s vývojem karbonových rámů. Mimořádně nízké hmotnosti bylo dosaženo díky použití duralové směsi 6069 namísto běžné 6061. Trubky jsou formovány v unikátním třístupňovém procesu, který inženýrům Cannondale umožňuje optimalizovat tvar a strukturu materiálu k dosažení maximální tuhosti a minimální váhy. Díky tomuto výrobnímu procesu je možné využít i na duralovém rámu sofistikované tvary trubek používané na karbonových rámech, aniž by došlo k narušení struktury materiálu, které by hrozilo při využití tradičních postupů.

  • Zachování tuhosti rámu

Zadní vzpěry byly vyměněny za nové, jejichž nerovnoměrně zploštělý design nejenže umožňuje úsporu materiálu, ale také díky pružnosti ve svislém směru lépe absorbuje vibrace ze silnice, aniž by vzpěry ztrácely na své tuhosti v horizontálním směru, která je potřebná pro efektivní šlapání. Tuto technologii označuje výrobce zkratkou SAVE.

Přepracovány byly také ostatní trubky. Spodní rámová trubka byla nahrazena masivní „oversize“ trubkou, která se rozšiřuje směrem k hlavové trubce kónického tvaru 1 1/8 až 1 1/4 palce. Výsledkem tohoto spojení je dosažení maximální tuhosti přední části rámu. Horní rámová trubka využívá taktéž „oversize“ provedení pro dosažení maximální tuhosti. Ve své střední části je ale zúžena, aby nebránila pohybu kolen jezdce.

Celý rám pak je finálně doladěn patentovanou technologií dvojitého přebrušování svárů a samozřejmě „oversize“ středem BB30, vynálezem Cannondale, který se stává novým standardem cyklistického průmyslu. Jeho výhodou je díky většímu průměru výrazné navýšení tuhosti středové osy a zároveň možnost použít méně materiálu a tím pádem snížit hmotnost.

 


Nový CAAD 10 je vybaven celokarbonovou vidlicí o hmotnosti pouhých 390 gramů. Zajímavostí této vidlice jsou zpětně zahnuté patky, které umožňují použít větší zakřivení vidlice pro dosažení lepšího pohlcování rázů. Není ale ohrožena schopnost rychlé reakce na podněty jezdce.

CAAD 10 jako celek je typicky závodním kolem. Geometrie kola je shodná s karbonovým modelem Supersix, na kterém jezdí tým Liquigas závody jako Tour de France, Vuelta a Espaňa a Giro d’Italia.
Specifikace modelu CAAD 10 Dura Ace a ostatní verze výbav naleznete na našich stránkách Bike Gallery.

videa k produktu:
Cannondale CAAD10 Introduction from SoCalCycling.com on Vimeo.

Zpět na výpis

Zavřít