Zpět na výpis

Big.Nine - 29 závodních palců od Meridy

Big.Nine - 29 závodních palců od Meridy

Big.Nine - 29 závodních palců od Meridy

 

Vlna 29" kol se řítí jako tsunami !! Merida ukázala svou odpoveď na trend 29" závodních XC biků - karbonový rám s váhou pod 1100 gramů ...
Big.Nine - 29 závodních palců od Meridy

Sezóna twentyninerů? Vypadá to tak. Boom nabírá na obrátkách. Devětadvacítky totiž míří i na tratě závodů světového poháru a dalším významným výrobcem, který se do světa velkých kol pouští je Merida. Více než stovce novinářů z celého světa na Mallorce představila karbonový hardtail Big.Nine.

Merida Big.Nine

Cíle byly podle hlavního konstruktéra Meridy Juergena Falkeho jasné: Co nejnižší váha, vysoká tuhost v oblasti středového složení pro dobrý přenos síly, vysoký komfort a dostat mezi velké obruče geometrii odpovídající závodnímu biku pro tratě světového poháru.

Rovných šedesát milimetrů rozdílu na průměru kol při zachování stejné výšky středového složení má přinést jezdci řadu výhod.
V rozbitějším terénu a rychlých zatáčkách se má kolo lépe chovat díky větší styčné ploše se zemí. Tím se zlepší také trakce v prudkých výjezdech, kdy velké kolo prokluzuje později a lépe překonává i překážky - kameny, kořeny, větve.

Merida BIG.Nine

"Delší zadní stavba kolo uklidňuje, což je znát například v prudkých výjezdech. Naopak ve sjezdech dodávají velká kola na jistotě. Nemusíte ani tolik posouvat těžiště za sedlo a nemáte pocit, že půjdete přes řídítka." přidává plusy šéf vývojového střediska v Magstadtu.

"Samozřejmě jsou tu i negativa jako třeba vysoko posazená řídítka i přes to, že jsme hlavovou trubku snížili na minimum s ohledem na velkou páku, která na ní při nárazů předním kolem na překážky působí. Oproti biku s 26" koly je to rozdíl 40 milimetrů. Někomu tato geometrie může vyhovovat, malí lidé si otáčejí představec do negativního sklonu. Rozhodně se neodvážím tvrdit, že je twentyniner pro všechny. Pro velké lidi je ale přínosem." vysvětluje geometrii Falke a sám vidí kolo jako ideální na rychlé maratonské tratě a nebo do krátkých a prudkých sjezdů a výjezdů. Ralph Naef a José Antonio Hermida se už rozhodli nový materiál otestovat na etapáku Cape Epic.

Při tvorbě rámu se vycházelo z technologií, které se osvědčily u předešlých topmodelů Ninety-Six a O.Nine. Karbonový rám je upečen z několika dílů a ty jsou následně spojeny dohromady. Samostatným karbonovým monokokem je třeba hlavová, horní a tři čtvrtiny spodní rámové trubky nebo naopak sedlová trubka s masivním středovým složením. I tady najdeme roury vyztužené "žebrem" Double Chamber.
"Už je to dva roky, co jsme představili O.Nine a za tu dobu je vývoj kol zase o trochu dál. Takže jsme nemohli jen zvětšit původní koncept." říká Falke a poukazuje na nové prvky - zvětšené středové složení BB30 s vyšší tuhostí, nízkou tappered hlavovou trubku, vedení bovdenů vnitřkem rámu nebo nižší hmotnost. Rám Big.Nine ve velikosti 19" váží pod 1100 gramů.

Merida

Merida Big.Nine

Otevřeně Falke přiznává, že o tři palce větší kola nejsou tolik tuhá a ve snaze co nejvíce potlačit tento fakt i on sáhl k novému standardu zadního náboje s roztečí 142 milimetrů a dvanáctimilimetrovou osou.

Hodně je zmiňován komfort. Závodníci továrního týmu se v tomto ohledu nechali slyšet, že twentyniner je novou kategorií mezi hardtailem a fullem. K těmto pocitům napomáhají tenké horní vzpěry zadní stavby, úzká sedlovka o průměru 27,2 milimetrů se sedlem Selle Italia s jednou karbonovou ližinou Monolink.

Osazení zatím prezentované verze Merida Big.Nine Carbon Team je téměř identické s týmovými koly. Tedy nová vidlice s třípolohovým Twin-shot systémem, náboje od DT Swiss a kompletní sada Sram XX včetně klik, kde bude k dispozici i varianta X.0 s převodníkem s 24 zuby.
Novinkou jsou komponenty německé firmy PRC. V České republice půjde jistě o hojně skloňovanou značku, ve skutečnosti ale písmenka znamenají Procraft Racing Components.


Ralph Naf

Článek převzat ze serveru MTBS.CZ

Zpět na výpis

Zavřít